Autovakantie met een zoon van 15 maanden (deel 3)

Zoals jullie in deel 2 van mijn vakantieblog hebben kunnen lezen, verliep de autorit boven verwachting goed. Eenmaal aangekomen op het vakantiepark viel het echter niet mee…

Doorkomende kiezen

Het moment dat we erachter kwamen dat zoonlief zijn kiezen aan het doorkomen waren, baalden we behoorlijk. Toen zijn eerste tanden zich aandienden kwamen we erachter wat dit (voor onze zoon) betekende: slecht eten, slecht slapen en een rothumeur. Begrijpelijk als we zelf weer even teruggaan naar de tijd dat onze verstandskiezen doorkwamen; dit deed behoorlijk pijn en dan waren de meeste van ons toch al een stukje ouder. Ik kan me dus goed voorstellen dat het een hele vervelende periode is, maar dat dit nu net op vakantie moet gebeuren was toch wel erg vervelend.

Het zwembad

Gelukkig is er dan nog het zwembad. Zoonlief gaat van kleins af aan al af en toe spelen in het zwembad vlakbij huis. Douchen en in bad gaan thuis gaat ook altijd prima dus dit zou geen probleem moeten zijn. Hij houdt van spetteren met water en kruipen door het water heen; vooral fonteintjes en waterstralen zijn mega interessant. Dat het zwembad op het vakantiepark glijbanen had was helemaal zijn ding; ik moest (lees: mocht) meerdere keren achter elkaar met hem van de glijbaan. Wanneer we aan het einde van de glijbaan het water in vielen kwam hij niet meer bij van het lachen. Helaas kwamen we er naar 2 dagen achter dat zoonlief, net als zijn mama, chloorallergie heeft. Dit zorgt voor droge, jeukende plekken waar hij toch wel behoorlijk last van had. Daarnaast vond hij het, logischerwijs, ook niet meer leuk om naar het zwembad te gaan. Gelukkig hadden we zelf nog een opblaasbaar badje meegenomen wat we vervolgens op het balkon van het appartement hebben gezet en gevuld met “gewoon” water. Ook daar heeft hij zich nog goed kunnen vermaken.

Verona

Omdat zoonlief zo’n last van zijn allergie had en wij het op het park ook wel een beetje gezien hadden, besloten we na op de 5e dag naar Verona te gaan. We hebben nog getwijfeld of we naar Milaan (126 km) of Venetië (120 km) zouden gaan, maar we hadden weinig zin om weer ruim anderhalf uur in de auto te zitten na de lange heenreis. Gelukkig lag Verona op ong. 25 km van het vakantiepark en was dit dus prima te doen. We hebben ook geen enkel moment spijt gehad van de beslissing, want wat een mooie stad is Verona!
Het parkeren was prima aangegeven en er was voldoende plek. Tijdens ons dagje Verona hebben we vooral rondgelopen en genoten van alle mooie straatjes, gebouwen en de “beste ijssalon van Italië”: Savoia. Nadat we samen nog heerlijk ergens gelunched hebben, was het weer tijd om terug te gaan naar het park.

Het Gardameer

Aangezien we maar ongeveer 2,5 km van het Gardameer vandaag zaten, moesten we uiteraard ook daar even een bezoekje aan brengen. Nadat we langs de Hollandse kolonie die camping Bella Italia waren afgereden kwamen we aan in een rustig gedeelte van het dorpje Peschiera del Garda en konden we de auto heel dicht bij het meer parkeren. Aangekomen bij het meer verbaasden wij ons over het kleine kiezelstenenstrand en de vele algen in het meer. Wanneer je het meer inliep, moest je je een baan wanen door de blub en na ongeveer 50 meter stond je nog maar tot je knieën in het water. Het uitzicht op de bergen aan de andere kant van het meer maakte een hoop goed.

Tip: zorg ervoor dat je kleine man/vrouw waterschoentjes aantrekt als hij/zij het water in gaat. Zo zorg je ervoor dat ze niet te ver weg zakken in de modder en dat ze hun voeten niet openhalen aan scherpe stenen.

De terugreis

Hopend op net zo’n vlekkeloze terugreis als dat we op de heenweg hadden gehad, vertrokken we na iets meer dan een week terug richting Nederland. Helaas duurde de rust maar ongeveer 30 minuten, waarna zoonlief weinig zin meer had om in de auto te zitten. Ook konden Sesamstraat en het Zandkasteel op de portable dvd-speler hier weinig aan veranderen. Na een rit van ruim 400 km en ongeveer 7 uur later kwamen we weer aan bij onze familie in Zwitserland. Hier was het gelukkig een stuk afgekoeld waardoor we die avond een stuk beter sliepen. Ondanks dat zoonlief op dezelfde kamer sliep heeft hij wel redelijk tot goed geslapen.
Redelijk uitgerust vertrokken we de volgende ochtend weer richting Nederland, en ik kan je vertellen, we konden niet wachten tot we weer lekker in ons eigen huis konden zijn zodat zoonlief weer lekker met zijn eigen speelgoed kon spelen en in zijn eigen bedje (en wij in ons eigen bedje) konden slapen! Helaas zat het weer niet echt mee (remember dat weekend waar het 60 uur achter elkaar regende, dat weekend dus…) en kwamen we de nodige files tegen op de terugweg.
Na een lange reis kwamen we op zondagavond rond 19 uur gebroken thuis aan. Nadat we snel de belangrijkste spullen uit de auto hadden gehaald, zijn we allemaal het bed in gedoken en hebben we heerlijk geslapen. There is no place like home!

Wat kost dat nou?

En nu vragen jullie je natuurlijk af: wat kost dat nou, zo’n vakantie van anderhalve week naar Italië?
– 1 week verblijf in Belvedere Village: ruim €1.300 incl. reis- en annuleringsverzekeringg
– Snelwegvignet Zwitserland: €42,95
– Tol op snelweg Italië: ca. €60,-
– Dagje Verona: ca. €100,-
– Dagelijkse boodschappen: ca. €35 per dag x 7 = €245
– Brandstof: €65 (heenweg op “kosten van de baas”)

Totaal heeft anderhalve week Italië dus ca. €1.700-€1.800 gekost. Behoorlijk wat geld dus voor een week vakantie. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat wij, vanwege het werk van vrouwlief, helaas verplicht in de bouwvak op vakantie moesten.

Conclusie

Ondanks dat het vakantiepark prima geregeld was en de heenreis zonder problemen is verlopen, viel de eerste vakantie met zoonlief toch enigszins tegen. Als je naar een vakantiepark gaat, waar je het grootste gedeelte van de tijd door wilt brengen, kies dan voor een locatie dichterbij huis, dan dat je 1.150 km richting Italië gaat rijden. Ga je echter voor een meer culturele/actieve vakantie, dan kun je prima die kant op rijden.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen toen je de eerste keer met zoonlief/dochterlief op vakantie ging. Waar ging je heen en waarom?

3 thoughts on “Autovakantie met een zoon van 15 maanden (deel 3)

1. Wat jammer dat het een beetje is tegen gevallen, die eerste reis met jullie zoontje. Ik ben zelf net terug van een maandje roadtrippen door VS met mijn man en zoontje. Eén dag na aankomst werd hij 10 maanden oud.

Onze zoon is zwaar relaxed en de gehele reis was appeltje eitje. Komt misschien doordat mijn man en ik al jaren backpacken en we reizen regelmatig. Het moet onze zoon dus wel in zijn bloed zitten.

We deden eerst een week Walt Disney World en dat trok hij heel goed. Voor de rest hadden we niets geboekt en vertrokken we gewoon het land in. We hebben in totaal (deze keer) 6 staten bezocht en hielden de tijd in de gaten wanneer het tijd was om een accommodatie te vinden. Onze zoon heeft alle tijd gelachen en was super vrolijk. Hij huilt sowieso vrijwel nooit. Elke dag op pad zijn en op verschillende plekken slapen, ging hem goed af. Ik was net zoals jij ook bang dat hij tandjes zou krijgen tussendoor, maar die zijn er nog steeds niet 🙂

Ik hoop dat de volgende vakantie beter gaat voor je.

1. Amerika, dat is ook nog een grote droom van ons! Wel echt heel relaxed dat het zo goed gegaan is! Wij willen ooit nog een grote camper huren en dan de west kust naar beneden rijden en evt nog door naar de oost kust (met camper of met vliegtuig).

2. P.S. De reis is nog best prijzig. Voor dat geld reis ik namelijk normaal (voor 2 personen, inclusief vlucht) door Azië voor een maand. Balen dat je vast zit aan het hoogseizoen!