Een roadtrip langs mijn vroegere auto’s (deel 2)

Een roadtrip langs mijn vroegere auto’s (deel 2)

road trip vroegere autos

Afgelopen vrijdag vertelde ik jullie al over mijn rijexamen, de eerste auto waar ik in reed toen ik mijn rijbewijs had en mijn eerste echte eigen auto. Tot nu toe was het, voor die tijd, prima vertoeven. Ondanks dat het oude auto’s waren, reden ze prima, maar ik was dan ook (nog) geen nieuwe auto’s gewend hè :-).

Nadat ik dus ongeveer een half uur heen en een half uur terug naar mijn werk moest gaan rijden, besloot ik om mijn oude vertrouwde Micra’tje in te ruilen voor een zwarte Opel Corsa 1.7 Diesel van 1998. Een leuk model om te zien en het dakraam was echt heerlijk in de zomer. Daarnaast reed hij ook best aardig. Het enige vervelende was, dat het tijdens het starten, net leek of je een stoomlocomotief startte. Erg lekker rustig en stil was het ook niet als je voor een stoplicht moest wachten. Maar daar kwamen de extra speakers en subwoofer dan wel weer handig van pas: geen motorgeluid, maar muziek in je oren! Voordeel van een Diesel is dat deze wel redelijk zuinig is (1 : 17 reed deze ongeveer); nadeel is dan weer dat hij wel prijzig qua belasting is (ca. €60,- per maand).

Opel Corsa B zwart
Via autoweek.nl

 

Nadat ik de Corsa opgereden had (meer dan 250.000 op de teller), was het tijd voor een Renault Clio, en wel een hele foute: een gouden Clio met 16″ lichtmetalen velgen en een schuif/kanteldak. Deze auto had ik gekocht, zonder dat ik vrouwlief ingelicht had. Ze was dan ook echt not amused toen ze zag dat ik met een goudkleurige auto thuis kwam, hahaha. Deze 1.6 l reed erg fijn, en had ook Cruise Control. Helaas begaf de koppakking van deze auto het al binnen een half jaar, waardoor vrouwlief opgelucht kon ademhalen. Nadat ik, samen met mijn handige zwager, de koppakking vervangen had, besloot ik de auto te verkopen.

Renault Clio Goud auto

Na deze impulsaankoop was het tijd geworden om een meer doordacht keus te maken. Het werd een Mercedes A-klasse. Mijn zwager werkte vaak met deze auto’s, dus in geval van nood, kon hij ons helpen mocht het nodig zijn. Ook was deze auto wat hoger, wat mijn vrouw dan wel weer erg fijn vond. De 1.4 l motor die erin lag, viel mij wat tegen. Hij reed wat onrustig en was, voor een benzine, behoorlijk lawaaierig. Het was dan ook meer een keuze van mijn vrouw, dan dat het mijn eigen keuze zou zijn geweest :-). Dit was dan ook het begin dat mijn vrouw en ik elk onze eigen auto gingen rijden.

Mercedes Benz A-klasse
Foto via racem.org

Toen we de Benz nog hadden, kreeg ik namelijk mijn eerste leaseauto! Ik was echt superhappy dat ik een 2 jaar oude Peugeot 107 kon gaan rijden: nooit meer zorgen maken om onderhoud en tanken. Buiten dat, was het verschil met de (minimaal 15) jaar oude auto’s die ik tot nu toe had gereden heel erg groot. Alles voelde toch net wat luxer en steviger aan dan dat ik gewend was.  En tot op de dag van vandaag verbaas ik me over de “power” die ze uit die 1.0 l motor kregen en de 3 cilinders. Met gemak reed je 160-170 km/h op de snelweg zonder dat je je onveilig voelde. Als ik met de Micra durfde boven de 120 km/h te komen, had ik het gevoel dat m’n wielen van de auto zouden vallen en de motor door de motorkap omhoog zou komen…

Tot mijn grote verbazing, volgde ongeveer driekwart jaar na deze Peugeot een splinternieuwe Peugeot 107. Blijkbaar had mijn baas een deal kunnen maken met de leasemaatschappij en kregen we dus nieuwe 107’s. Via deze baas zat ik trouwens gedetacheerd bij het bedrijf waar ik nu werk, vandaar dat we het “maar” met 107’s moesten doen. Het verschil tussen de 2 jaar oude en deze Peugeot was trouwens minimaal.

Peugeot 107 zwart

Vanaf het moment dat ik daadwerkelijk bij mijn huidige baas in dienst kwam, mocht ik dan eindelijk mijn echte “eigen” leaseauto uitkiezen. Zoals jullie al hebben kunnen lezen, werd dit dus de Seat Leon ST, maar daar zat toch een levertijd van ca. 4 maanden op. In de tussentijd kreeg ik dus een voorloopauto. We hadden nog een auto op de zaak staan die we, liefkozend, de “Slettengolf” noemden: zo ongeveer het halve bedrijf had in deze auto gereden, hahaha. Deze Golf was een Golf 6 en er lag een heerlijke 1.4 TSI met DSG automaat in. Hij ging als de brandweer, al moest je hem wel elke 500 km weer wat te eten voeren.

VW Golf 6 automaat

Zo, dit was alweer het complete overzicht van alle auto’s die ik in de afgelopen 10 jaar heb gereden. Er zitten nog geen hele spectaculaire auto’s bij, maar de meeste mensen keken wel even extra toen die goudkleurige bolide voorbij kwam zoeven. De komende jaren zullen er wat minder auto’s voorbijkomen, aangezien ik nu in een leaseauto rijdt en deze toch ongeveer 4 jaar mee moet gaan.

Welke auto’s heb jij tot nu toe allemaal gereden en welke beviel het meeste?

6 thoughts on “Een roadtrip langs mijn vroegere auto’s (deel 2)

  1. Beetje laat weer maar ik ben je blog weer op aan het pakken ! Leuke keuze die Leon trouwens. Mijn eerste was mijn trouwe foute getunede Honda Civic waar mijn vrouw niet echt van onder de indruk was toen ik haar voor het eerst zag. Daarna ook gaan leasen met een Peugeot 107, veel kilometers mee gereden en veel gekheid mee meegemaakt ! Daarna 2 jaar een Seat mii geleased, en toen ons eerste zoontje geboren is hebben wij een Dacia logan mcv gekocht, het zag er verschrikkelijk uit ( wel het huidige type trouwens) maar wat een kofferbak ! Deze is begin dit jaar verkocht en ingeruild voor een megane uit 2009, zelfs met 2 kinderen plek genoeg op de achterbank ! Daarnaast ben ik toen een Renault Clio estate gaan leasen via mijn nieuwe werkgever, heerlijke auto maar niet heel ruim met 2 kids. Aangezien onze derde nu op komst is hebben wij de megane verkocht een een Peugeot 307sw uit 2005, Jaa 2005 gekocht voor er bij, aangezien deze 3 losse achterstoelen heeft passen er ook 3 kinderstoeltjes in, wat voor jou ook nog spannend wordt natuurlijk met een derde op komst ! Onze kids zijn trouwens bijna 3, 1 en dadelijk nog een baby’tje er bij !

    1. Dat is ook een flinke variatie aan auto’s zeg! Heeft de 307SW 3 stoelen achterin ja? Dat wist ik helemaal niet.
      Met name die drie kinderstoeltjes worden nog een behoorlijke uitdaging…

  2. Wat leuk om op zo’n manier eens stil te staan bij en terug te kijken naar de verschillende auto’s die je hebt gehad! Je bent er tóch steeds weer wat op vooruitgegaan. Heb je al een idee welke auto je na de Leon ST zou willen rijden?

    1. Dank je wel voor het compliment! Ik ben er nu bijna uit wat de nieuwe leaseauto moet gaan worden, maar moeten nog even wachten wat de leasemaatschappij te zeggen heeft 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge