In de blog van vorige week, legde ik jullie al uit hoe zo’n leaseauto nou werkte. Toen ik 3 jaar geleden als ICT consultant ging werken, wist ik hier ook nog niet zoveel van en ik merkte dat er op internet een hele hoop informatie rond gaat, waar je niet direct veel wijzer van wordt. Hopelijk heb ik de ins & outs rondom het rijden van een leaseauto wat duidelijker gemaakt! Zoals jullie in die blog ook konden lezen, mocht ik dus iets meer dan 2 jaar geleden mijn eerste échte leaseauto uitkiezen. Omdat er op dat moment nog sprake was van een aantal 14% bijtelling auto’s, ging daar mijn voorkeur naar uit. Het werd uiteindelijk de Seat Leon ST.
Inhoudsopgave
14% Bijtelling
In de tijd dat ik mijn leaseauto mocht gaan uitkiezen (begin 2014) waren er nog een aantal auto’s die voldeden aan de (uitstoot)eisen met betrekking tot 14% bijtelling. Door vrouwlief werd ik vriendelijk, doch zeer dringend, verzocht om een station te kiezen. Een hatchback zou te weinig ruimte bevatten en in de station zouden we alles eenvoudig mee kunnen nemen; straks meer hierover. Toen besloten (lees: opgelegd) was dat het een station moest worden, was de keuze al een stuk minder geworden: ik kon nog kiezen uit de volgende 3 auto’s:
- Seat Leon ST
2. Skoda Octavia Combi
3. Renault Clio Estate
En zeg nou eerlijk; als je uit deze 3 zou moeten kiezen, dan kies je toch altijd voor de Leon?! De strakke lijnen en de sportieve uitstraling winnen het eenvoudig van het, toch wat oubollig, uiterlijk van de Skoda. Daarnaast is de achterkant een stuk beter gestyled dan de vreemde kont van de Clio. Al met al was het voor mij een hele gemakkelijke keus: het moest de Seat Leon ST worden!
De buitenkant van de Seat Leon ST
De Full Led koplampen
Er zijn meerdere onderdelen die opvallen aan de buitenkant, maar de delen die de Leon echt doen onderscheiden van andere, vergelijkbare auto’s, zijn de koplampen en de spiegels. De koplampen op mijn uitvoering (Style Business) beschikt over Full LED koplampen. Dat wil zeggen dat niet alleen de dagrijverlichting bestaat uit LED lampen, maar ook de dimlichten zijn volledig LED. De dagrijverlichting heeft een stoere kenmerkende uitstraling doordat de LED’s langs de rand van de lamp lopen:
Wanneer je de dimlichten ook aanzet, wordt je voorgang waarschijnlijk niet vrolijk. Deze hele heldere koplampen zorgen ervoor dat jij in ieder geval altijd goed zicht hebt op de weg; je voorligger zal wat minder vrolijk in zijn binnenspiegel kijken en snel een baantje op willen schuiven als jij in zijn spiegels opdoemt.
De buitenspiegels
Zoals hierboven al aangegeven, zijn ook de buitenspiegels erg karakteristiek voor de Leon. De hoekige spiegels zijn in het begin wel even wennen, maar ze geven het geheel een hele sportieve strakke uitstraling. Wat de dealer, tot mijn grote verbazing, niet kon vertellen was hoe je de buitenspiegels automatisch in kon laten klappen. Hij gaf aan dat dit alleen kon door middel van het knopje waarmee je de spiegels instelt, maar na wat testen kwam ik er zelf achter dat je deze automatisch in kunt laten klappen door de “op slot” knop van je afstandsbediening een aantal seconden ingedrukt te houden. Erg handig als je in smalle straten woont en/of je het risico op afgetrapte spiegels wilt verkleinen.
De achterkant
De achterkant van de Leon springt ook heerlijk in het oog: de hoekige vormen en de terugkerende volledig LED verlichting zorgen er ook voor dat de achterkant helemaal in lijn is met de rest van de auto.
Als je de Leon naast andere auto’s ziet staan, valt pas op hoe laag de Leon is: hij is lager dan de meeste andere auto’s die je rond ziet rijden. Levert dit problemen met de hoofdruimte op? Nee, maar daarover later meer.
De velgen
Een van de weinige minpuntjes aan het uiterlijk vind ik de beperkte keuze qua velgen die ik had. Vanwege de 14% bijtelling moesten er ook “speciale” banden/velgen op om de uitstoot beperkt te houden. Als je de auto zo van schuin voor ziet, zijn de 16″ velgen toch een beetje een domper op het, verder strakke, uiterlijk van de Leon.
Dit was het eerste deel van deze review van de Seat Leon ST. Het belangrijkste gedeelte van een auto hebben we nu gehad: de buitenkant. Op de velgen na, die wat aan de kleine kant zijn, vind ik het nog steeds een erg mooie auto om naar te kijken. Zelfs na 2 jaar rijden!
In deel 2 van deze uitgebreide review ga ik uitgebreid in op het interieur en de rijeigenschappen van deze auto.
Leuk! Een keer een andere review als al dat mama spul
Haha thanks, goed om te horen! (Een beetje afwisseling kan geen kwaad toch )
Vind dit zo’n gave auto! Wij hebben zelf een Seat Ibiza station(heel anders, maar een fijne auto) omdat de Leon helaas een stuk prijziger is. Wij zijn nu wel aan het sparen voor de Leon, ben benieuwd naar het tweede deel van je review! Een autodealer heeft toch een ander soort praatje haha.
Vind m zelf ook echt cool! Het is dat het een leaseauto is, anders was het mij ook te duur geweest! Deel 2 komt als het goed is morgen of overmorgen online; ik probeer zo eerlijk en onbevooroordeeld mogelijk te zijn
Hele gave auto!
Thanks, ben net bezig met laatste regels voor deel 2, over paar min online