Review: Seat Leon ST (deel 2)

Review: Seat Leon ST (deel 2)

Afgelopen donderdag vertelde ik jullie, in deel 1 van de review, al over de buitenkant van de Seat Leon ST. Op de wat kleinere velgen na, een prima ontwerp. Ik kijk nog steeds elke dag met trots naar mijn auto! In deel 2 gaan we het hebben over het interieur en de prestaties.

Het interieur

Het dashboard en de bekleding

Waar Seat vroeger nog wel eens bekend stond om het “plastic ogende” interieur, hebben ze dit bij de Leon (ST) wel een stuk verbeterd. De deurpanelen zijn netjes afgewerkt. Ook het dashboard oogt niet erg plastic, al bestaat dit wel bijna geheel uit kunststof.
Standaard wordt de Leon geleverd met stoffen bekleding. Omdat ik de bijna €2.000 voor lederen bekleding nogal behoorlijk prijzig vond zag ik daar vanaf. Ik wilde wel het comfort van de “sportstoelen” wilde hebben. Daarom koos ik voor de iets goedkopere (ca. €900) halflederen bekleding met sportstoelen. Als ik nu opnieuw moest kiezen, had ik misschien toch wel voor de lederen bekleding gekozen. Gezien de rommel die J op de bekleding van de achterbank wel eens maakt, is leer dan toch een stuk makkelijker schoon te maken.

DSC06197

Stuurwiel en navigatie

Bij de Style Business uitvoering wordt standaard navigatie en een multifunctioneel stuurwiel inclusief Bluetooth telefoonaansluiting geleverd. Omdat ik als consultant veel op de weg zit, tijdens het rijden de nodige belletjes moet doen en naar veel verschillende locaties moet rijden, is dit zeker geen overbodige luxe.
Het stuurwiel ligt lekker in de hand. Qua formaat is het ook prima en ook de knoppen zijn eenvoudig te bedienen. Het feit dat men voor de cruise control een aparte “hendel” heeft gebruikt, juich ik alleen maar toe. Je kunt hierdoor eenvoudig de cruise control bedienen en instellen, zonder dat je per ongeluk richting aangeeft.

DSC06199

De boordcomputer

Aangekomen bij de boordcomputer. In eerste instantie klinkt zo’n touch screen erg aantrekkelijk en modern. In de praktijk werkt dit niet altijd even prettig. Waar je je op den duur aan begint te irriteren is de traagheid van het systeem. Het is niet zoals je bij een tablet gewend bent “klikken” en direct een reactie. Hier zit soms wel een paar seconden vertraging op. Dit is afhankelijk van het menu waar je in zit. Het kiezen van een andere radiozender gaat wel vrij vlot, maar het invoeren van een nieuwe bestemming duurt gewoon lang. Dit gaat trouwens wel nog steeds vlotter dan de spraakbesturing die aanwezig is. Erg leuk dat een dame je vraagt om een stad in te spreken, maar als je dan bijna 30 seconden moet wachten voordat ze reageert, en dan gaat vragen welke straat je naartoe wilt, heb ik het adres al handmatig ingevoerd.

De verschillende menu’s

De functionaliteiten van de Boordcomputer zijn trouwens prima. Standaard heb ik eigenlijk altijd het navigatiescherm openstaan, maar er zijn ook nog andere menu’s beschikbaar:

  • Radio: in te stellen radiozenders op AM, FM en (optioneel) DAB+ (dit is wel een aanrader trouwens!)
  • Media: Als je geen zin hebt in de radio, kun je hier kiezen voor o.a. CD, Bluetooth of USB. De CD en USB aansluiting zijn in het handschoenenkastje verwerkt. Dit is niet echt handig, maar aangezien ik eigenlijk alles via Bluetooth naar de auto stream, maak ik hier ook niet echt gebruik van
  • Phone: Toegang tot je telefoon (die je via Bluetooth verbind met de auto) en alle contacten die in je adresboek zijn opgenomen. Ook is hier de mogelijkheid om een aantal favorieten in te stellen
  • Voice: Toegang tot het voice menu. Dit menu gebruik ik zelden, omdat ik het niet echt gebruiksvriendelijk vind
  • NAV: Dit menu staat dus standaard bij mij aan en heeft de lay-out zoals in de foto hieronder
  • Traffic: Real-time verkeersinformatie die je informatie biedt over files, ongelukken, afsluitingen etc. Deze zijn, het grootste gedeelte van de tijd, goed up-to-date
  • Car: alle informatie omtrent verbruik, afstanden, onderhoud, etc.
  • Menu: door middel van een carrousel kun je door de verschillende menu’s heen bladeren
navigatie 2

Climate control

De knoppen voor de Climate Control, Start-Stop en parkeersensoren zijn apart opgenomen in het gedeelte onder de Boordcomputer. Door middel van een aantal knoppen kun je deze functionaliteiten eenvoudig gebruiken. Met een vrouw die het altijd koud heeft is de Climatronic met 2 zones (berijder en bijrijder) een ideale uitkomst.

Start-Stop en parkeersensoren

Bij deze uitvoering van de Leon wordt standaard het Start-Stop systeem meegeleverd. Wanneer je stilstaat en je de auto in zijn vrij zet, zal de motor automatisch afslaan. Dit gebeurt trouwens alleen als de motor niet nodig is om bijvoorbeeld de airco te regelen. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Als je bijvoorbeeld voor een lange rij voor het stoplicht staat, werkt dit prima. Als het groen wordt druk je de koppeling weer in en de motor start weer automatisch. Sta je echter al een uur in de file staat en raakt je been vermoeid van het intrappen van de koppeling, dan is het minder. Het afslaan van de motor elke paar meter begint dan behoorlijk irriterend te werken. Gelukkig kun je deze functionaliteit handmatig uitzetten door middel van een knop. Ook de parkeersensoren zijn aan en uit te zetten door middel van een knop.

DSC06196

De kofferbakruimte

In verband met de komst van J. vonden wij (lees: mijn vrouw), het toch wel belangrijk dat er voldoende ruimte was. Zo kunnen we alle benodigde spullen meenemen in de auto. Een kinderwagen, logeerspullen en boodschappen moesten het liefste allemaal tegelijk meegenomen kunnen worden. De Seat Leon ST is daar uitermate geschikt voor. Met een kofferbakruimte van 587 liter (zonder banken neergeklapt) en 1470 liter (met banken neergeklapt) kun je al deze spullen eenvoudig meenemen. Mocht je een keer bij een Zweedse meubelgigant inkopen doen, zoals wij dat deden, kun je in de meeste gevallen alles ook meteen meenemen. Natuurlijk wel alleen als je de banken neerklapt 😉 ! Het neerklappen van de banken gaat trouwens echt super eenvoudig. Je trekt aan twee hendels in de kofferbakruimte en de banken klappen direct neer.

Seat Leon ST bank neerklappen
Seat Leon ST neergeklapte bank

De prestaties

Deze versie van de Seat Leon ST is uitgerust met een 1.6 TDI motor die je ook terugvindt in vergelijkbare auto’s. Denk aan de Skoda Octavia, de Volkswagen Golf en de Audi A3. Deze motor staat ondertussen trouwens wel bekend als de “sjoemeldiesel”. Volgens de Seat website, is mijn auto geen sjoemeldiesel, maar wie weet wat er nog meer bekend wordt de komende tijd.

Tip: Op de websites van de verschillende automerken, kun je checken of jouw auto een sjoemeldiesel is op basis van het chassisnummer van je auto.

De motor an sich is een prima motor. Deze levert 110 pk en gaat, in het geval van de Seat Leon ST, van 0-100 km/h in 10,7 seconden. Met een topsnelheid van 195 km/h (op de teller 202 km/h uit ervaring in Duitsland) kun je op alle wegen prima uit de voeten.
Omdat ik een leaseauto rijdt, is het verbruik voor mij niet zozeer van belang. Maar als ik de Seat privé zou rijden, zou ik me toch, op z’n zachtst gezegd, bedonderd voelen. De boekjes geven de volgende verbruiken aan (bron):

  • Buiten de bebouwde kom:   3,0 l/100 km (1 l : 33,3 km)
  • Binnen de bebouwde kom:  3,8 l/100 km (1 l : 26,3 km)
  • Verbruik, totaal:                   3,2 l/100 km (1 l : 31,3 km)

Nu ben ik zelf niet de zuinigste rijder, maar met een gemiddelde van amper 1 l : 20 km, wijkt dit naar mijn idee toch echt teveel af. Tijdens onze vakantie naar Italië heb ik gedurende de hele reis de Cruise Control op 100 km/h gezet (ca. 1.100 km) en zelfs toen haalde ik “maar” 1 l : 27 km. Ik vraag me op dit soort momenten toch echt af hoe deze tests uitgevoerd worden. En waarom wordt de auto-industrie hier niet op aangesproken?!

Conclusie

Ik denk dat ik nog wel een paar blogs aan deze auto zou kunnen wijden, maar ik hoop dat jullie een goed beeld hebben gekregen van deze auto. Over het geheel ben ik erg tevreden met de Seat Leon ST en zou ik deze ook aanraden aan andere mensen die op zoek zijn naar een grote, redelijk zuinige, gezinsauto. Qua prestaties ben ik, voor een gezinsauto, redelijk tevreden: het is geen raceauto, maar je kunt er wel sportief mee rijden als je dat wilt.

Wat voor auto hebben jullie thuis, en zijn jullie hier tevreden over?

2 thoughts on “Review: Seat Leon ST (deel 2)

  1. Wij hebben een toyota avensis. Oude lease topper natuurlijk! Heel fijn, groot en stil! Alles, echt alles past erin.

    Zelf heb ik ook nog een klein cabriotje, een Fiat barchetta uit 1995, heel vet karretje.

    Vrienden van ons hebben ook een Leon, hele mooie auto.

    1. Toyota avensis is idd prima; lekker betrouwbaar en groot! Die barchetta is echt cool; heerlijk nu volgende week het goede weer er weer aankomt . Ik ben ook nog heel happy met de Leon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge