Ongeveer 3 jaar geleden ben ik begonnen te werken als consultant in de ICT. Onderdeel van deze baan was een heuse leaseauto. Wat was ik blij dat te horen! Tot nu toe had ik alleen nog maar privé auto’s gereden. Dit waren tweedehands auto’s waar de luxe nou niet echt van af straalde (ja, verwaand, ik weet het … 🙂 ). Maar nu mocht ik dus een NIEUWE auto uitzoeken, en toen begon de zoektocht pas echt.
Inhoudsopgave
Soorten bijtelling
Op het moment dat ik een leaseauto uit mocht gaan zoeken, wisten wij al dat vrouwlief zwanger was van J. Dit was dan ook van behoorlijke invloed op de keuze van mijn auto. In de tijd dat ik een auto uit mocht kiezen waren er nog categorieën bijtelling waar ik uit kon kiezen: 14%, 20% en 25%. Op dit moment heb je nog de keuze uit 4% (elektrische auto’s), 21% en 25%. Vanaf januari 2017 is er zo goed als alleen nog maar de keuze uit twee bijtellingspercentages: 4% (elektrische auto’s) en 22%. Voor auto’s met een uitstoot tussen de 1 en 50 gram CO2 is het 17% bijtelling, maar deze auto’s zijn er bijna niet). Meer info vind je hier
De twee verschillende financiële kanten
Voor wie (nog) niet helemaal weet hoe dat nu in elkaar zit met lease auto’s, het werkt zo: Er zijn, financieel gezien, 2 kanten aan het verhaal:
Het leasebedrag
De ene kant is het leasebedrag waar je een auto voor mag uitkiezen. Deze kant is vooral belangrijk voor de werkgever. De hoogte van het leasebedrag wordt bepaald door de leasemaatschappij. Deze is afhankelijk van allerlei verschillende zaken. Zoals bijv. de cataloguswaarde van de auto, de extra opties die je kiest, de waarde van de auto wanneer deze ingeleverd moet worden, etc. Je werkgever stelt hier vaak een maximum aan van, bijvoorbeeld, €1.000,- per maand. Vaak is dit bedrag nog op te hogen tot een bepaald bedrag. Denk hierbij aan een eigen bijdrage van bijvoorbeeld 10% bovenop het leasebedrag; in totaal dan €1.100. Het bedrag dat je over het leasebedrag heen gaat komt voor eigen rekening en heet dan ook eigen bijdrage.
De bijtelling
De andere kant van het financiële plaatje is de kant die vooral voor de werknemer interessant is: de bijtelling. Voor het rijden van een lease auto zijn er ook weer twee mogelijkheden.
1. Je rijdt de lease auto alleen zakelijk of
2. Je gebruikt de lease auto ook privé.
Wanneer je de leaseauto alleen zakelijk gebruikt, dan betaal je géén bijtelling, maar je mag dan ook maar 500 km per jaar privé rijden. Daarnaast moet je alle km’s apart registreren en aan kunnen tonen dat dit allemaal zakelijke km’s zijn (behalve die 500 km die je privé dan mag rijden).
Als je ervoor kiest om de leaseauto ook privé te gebruiken, dan mag je veel meer km’s privé rijden. Vaak wordt hier een richtlijn voor het aantal privé km’s per jaar aangehouden (bijv. 15.000 km). Kies je ervoor om je leaseauto ook privé te gaan rijden, dan moet je bijtelling betalen. De bijtelling van leaseauto’s zit een klein beetje ingewikkeld in elkaar. Op het moment dat ik een leaseauto mocht kiezen waren er, zoals gezegd, 3 categorieën waar ik uit kon kiezen: 14%, 20% en 25%. Op basis van dit percentage wordt het bedrag bepaald wat de auto je netto per maand gaat kosten.
Wat zijn nu écht de kosten?
Uiteindelijk kiest het grootste gedeelte van de mensen, die een leaseauto gaat rijden, ervoor om de leaseauto ook privé te gaan rijden. Als je de auto ook privé gaat rijden, betaal je dus de bijtelling, maar wat zijn daar nu precies de kosten van? De kosten van de auto per maand worden als volgt berekend:
Cataloguswaarde van de auto * bijtellingspercentage / belastingschaal waar je in valt.
Om dit wat tastbaarder te maken nemen we een auto met een cataloguswaarde van €20.000, bijtelling van 21% en belastingschaal 42% als voorbeeld:
€20.000 * 21% / 42% = €1.764 per jaar. Omgerekend kost deze leaseauto je dus €147 per maand. Dit bedrag is een “all inclusive” bedrag: brandstof, verzekering, belasting en onderhoud zijn hier allemaal in meegenomen. En voor dit bedrag per maand rijd je dus een nieuwe auto. Na een aantal jaren (afhankelijk van het lease contract vaak 4 of 5 jaar) is de auto afgeschreven en mag je weer een nieuwe uitzoeken.
Onderaan de streep, kost een lease auto van €20.000 (cataloguswaarde) je dus €147 per maand. Als je gaat kijken wat een eigen auto je privé kost, is dit vaak al meer dan het totale bedrag voor een leaseauto per maand en dan moet je nog gaan tanken!
Zijn er dan alleen maar voordelen?
Als je een leaseauto gaat vergelijken met een privéauto, dan zijn er, zoals hier boven al aangegeven, een hele hoop voordelen. Nu hoor ik je denken, is het dan alleen maar koek en ei? Nou, je moet je wel even bedenken dat je dus elke maand een bepaald bedrag kwijt bent. Mocht je dus privé bijna niets met je auto doen, dan kan het zijn dat een leaseauto meer kost dan een privéauto.
Daarnaast kan het zo zijn dat je je auto af en toe uit moet lenen aan een collega die voor het werk ergens heen moet. In mijn geval gebeurt dat nooit, omdat (bijna) al mijn andere collega’s ook een leaseauto hebben. Voor deze baan heb ik bij een ander bedrijf gewerkt, waar het wel met grotere regelmaat voor kwam.
Een ander nadeel kan zijn dat je je auto moet “afkopen” op het moment dat je eerder weggaat bij het bedrijf waar je werkt, dan dat je leasecontract is afgelopen. Vaak staat dit goed aangegeven in een zogenaamde Car Policy. Daarnaast zijn deze regels vaak wel redelijk flexibel. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe collega begint, zou hij/zij in die auto kunnen gaan rijden. Maar het zou dus zo kunnen zijn dat het vroegtijdig weggaan bij het bedrijf waar je werkt een hoop kosten met zich mee kan brengen.
Conclusie
Wat mij betreft wegen de grote voordelen zeker op tegen de weinige nadelen die een leaseauto met zich meebrengt! Je hoeft je nooit meer zorgen te maken over hoge brandstofprijzen. Je staat nooit meer voor onverwacht hoge kosten als je auto voor onderhoud naar de garage moet. En, als kers op de taart, mag je dus ook nog elke 4 (of 5) jaar een gloednieuwe auto uitkiezen!
Heb jij een leaseauto of mag je er binnenkort eentje uit kiezen? Hopelijk heeft deze blog je dan iets meer informatie kunnen bieden!
Zoals je in de blogafbeelding wellicht al hebt gezien, rijd ik zelf in een Seat Leon ST; de review van deze auto is verdeelt in deel 1 en deel 2.
Seat leon ST is wel een hele mooie auto. Veel.plezier ermee!!
Ik ben er ook heel blij mee; heb m nu 2 jaar en ben nog steeds heel tevreden!
Handige post :). Ik hoop straks ook een lease-auto bij m’n werk te krijgen want aan mijn vrienden merk ik ook dat het behoorlijk fijn is. Mocht het er echt niet in zitten dan maar gewoon een eigen auto aanschaffen.
Als je de keus hebt: zeker doen! Hopelijk heb je nu wat meer info over hoe het werkt met een leaseauto. Als ik je nog een tip mag geven: probeer zoveel mogelijk opties pas bij de dealer te laten “monteren”. Deze tellen wel mee voor je leasebedrag, maar NIET voor je bijtelling. Kan toch weer aardig wat geld schelen per maand
Hoi
Ik heb net te horen gekregen dat ik een auto van de zaak mag gaan rijden voor 750 per maand. Ik moet mij nog orienteren. Deze opmerking over het opties monteren, kan je dat iets meer uitleggen? Ik vind bijvoorbeeld een Seat Ateca 1.4 EcoTSI 110kW/150pk wel een mooie auto. Mijn voorkeur gaat uit naar de Excellence uitvoering.
Altijd leuk om te horen dat je een lease auto mag rijden! De Seat Ateca is inderdaad een mooie auto; er zijn een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd t.o.v. de Leon, zoals USB-poorten op logischere plekken dan in het handschoenenkastje.
Voor wat betreft je uitvoering, weet ik niet of deze in een €750 per maand budget zal vallen, maar dit kun je het beste even bij de leasemaatschappij checken. Een pakket is vaak voordeliger dan los opties selecteren, omdat dat gunstigere prijzen zijn.
Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar andere velgen of leren bekleding, dan zijn dat zaken die je het beste achteraf bij de dealer kunt laten monteren. Die kosten worden dan wel bij je leasebedrag opgeteld. De bijtelling gaat echter uit van de cataloguswaarde, zoals de auto “fabriek-af” geleverd wordt. Opties die je dus door de dealer erin laat bouwen, worden hier niet in meegenomen.
Opties zoals de kleur van de auto, panoramadak en navigatiesysteem zijn vaak alleen fabrieksaf te bestellen, maar velgen, leren bekleding, trekhaak, etc. kun je dus wel door de dealer laten plaatsen.
Je moet wel even goed uitzoeken of je zelf een dealer uit mag zoeken, of dat de lease maatschappij dat voor je doet. Je kunt soms namelijk met een specifieke dealer nog leuke deals maken als je ervoor zorgt dat je de auto daar laat leveren en onderhouden.
Hopelijk heb je iets aan de tips!
tipsvoorpapas recently posted…De Papa achter de Mamablogger – Mamaliefde
Interessant! Zelf niks mee te maken momenteel, maar handig om te weten voor de toekomst.
Wie weet; mocht het ooit zover komen heb je/jullie er hopelijk iets aan
Een leaseauto is aftrekbaar van de belasting en kan dus erg voordelig zijn tegenover een koopauto of huurauto. Zeker een optie om eens te bekijken als zelfstandig ondernemer!
Helemaal mee eens! Maar hou wel het bovenstaande overzicht in de gaten of dit ook echt wel zo voordelig is :). En ga goed na hoeveel km je van plan bent te gaan rijden. Fenneke Krens
Interessante blogpost en goed om eens meer te lezen over wat het leasen van een auto nou precies inhoudt. Denk dat dit voor veel mensen niet helemaal duidelijk is. Zelf hebben wij er onlangs voor gekozen om een auto te importeren uit Duitsland. Wellicht dat we ervoor kiezen om onze volgende auto ook te gaan leasen!
Groet,
Thomas
Fijne blog! Goed overzicht van het kostenplaatje, dit ben ik nog niet eerder zo overzichtelijk tegen gekomen. Bedankt daarvoor. Groetjes Felix
Sinds kort rij ik ook een lease-auto en ik vind het ideaal, zeker één van de beter beslissingen die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Mits je jaarlijks voldoende kilometers maakt zou ik het iedereen aanraden.
Gr. Remco
Leuk artikel, leuk dat al het speelgoed voor papa tegenwoordig geleased kan worden.
Groet,
Erik