In de Randstad is het al een heus fenomeen: de bakfietsmoeders/-vaders. Op grote snelheid racen ze met hun kroost door de stad om op tijd op school of de kinderopvang te zijn. Daarna vol gas door naar het werk en het liefst met zo min mogelijk oog voor het overige verkeer. Niet echt een positief beeld dus, maar er zit een andere kant aan de elektrische bakfiets. Het feit dat zo’n bakfiets namelijk ideaal is met meerdere kinderen. Vooral als je, zoals bij ons het geval is, drie kinderen mee moet sleuren.
Inhoudsopgave
Eerst een Mamafiets
Voordat wij een bakfiets kochten, heeft B eerst een tijd op een Mamafiets rondgereden. Voor wie het nog niet kent: een Mamafiets is een fiets met meer ruimte tussen zadel en stuur, zodat je gemakkelijk op- en af kunt stappen terwijl je kindje in een fietsstoeltje aan het stuur zit. Uit eigen ervaring kan ik je namelijk vertellen dat je die ruimte echt nodig hebt. De momenten dat ik bijna op mijn plaat lag op mijn eigen fiets met een van de kids voorop zijn niet op 1 hand te tellen. Maar goed, toen D geboren werd begonnen we na te denken of een Mamafiets wel zo fijn was; J kon namelijk toen nog niet fietsen.
Van Mamafiets naar Elektrische Bakfiets
Het probleem is namelijk: B is niet zo groot (net boven de 1,50 m.). Als je dan een fiets met 1 kind in een fietsstoeltje voorop én een kind in een fietsstoeltje achterop in bedwang moet houden, schiet dat niet echt op. Dus gingen we op zoek naar een alternatief. Al gauw kwamen we uit bij een bakfiets. En dan gaat er een hele wereld voor je open… Wil je een bakfiets met 2 wielen, of 1 met 3 wielen (2 voor en 1 achter). Wil je een elektrische bakfiets, of eentje ‘zonder batterij’. Genoeg keuzes om je in te verdiepen.
Begin alvast met sparen
Mocht je een bakfiets overwegen, begin dan alvast maar te sparen, want goedkoop zijn ze niet. Zeker als je een elektrische bakfiets wilt kopen, moet je flink in de buidel tasten. Een elektrische bakfiets kost al gauw €1.500 en dan heb je een ‘instapmodel’ waar je niet zo ver mee komt op de batterij. Je wilt natuurlijk ook nog dat je kindjes droog kunnen zitten als het regent, dus komt er nog een regenhoes bij. Als je een kindje mee wilt nemen dat nog niet zelfstandig kan zitten (en blijven zitten), dan zul je ook nog een Maxi-Cosi drager aan moeten schaffen. Flink wat kosten om rekening mee te houden dus.
Niet zo maar een elektrische bakfiets kopen, maar eerst testen!
En als je dan zoveel geld uit wilt geven, dan adviseer ik je toch zeker om een proefrit te gaan maken! Zo krijg je een idee hoe zo’n bakfiets nu echt fietst. Daarnaast kun je dan ook beter beslissen of je een elektrische bakfiets of een bakfiets zonder elektrische trapondersteuning wilt. Omdat B dus niet zo groot is, een bakfiets redelijk zwaar is, en ze regelmatig over viaducten en bruggen moet rijden, besloten wij voor een elektrische bakfiets te gaan. Bedenk goed of dat voor jou echt nodig is, want het maakt de bakfiets wel een heel stuk duurder. Tijdens een proefit krijg je pas echt een idee wat bij jou past.
Troy, Babboe of Urban Arrow
En dan is er nog de vraag wat voor merk bakfiets het moet worden. En ik was best wel verbaasd over het verschil tussen de verschillende bakfietsen. Kijken we even naar de bekendere merken, dan komen we gauw uit bij Troy, Babboe en Urban Arrow. Kijken we dan naar de elektrische variant, dan kom je op de volgende vanaf prijzen uit:
- Troy/Vogue elektrische bakfiets -> €1.700
- Babboe Big E -> €2.000
- Urban Arrow Family -> €4.400
Buiten de, in mijn ogen bizarre prijs, viel de Urban Arrow al snel af, omdat deze maar 2 wielen heeft en dus niet zo stabiel is. De ‘strijd’ ging dus nog tussen de Troy/Vogue en de Babboe, maar ik vond het verschil minimaal. Daarnaast vond ik de Troy elektrische bakfiets er wat stoerder uit zien, dus besloten we dat we die gingen kopen!
Doe het rustig aan
Zo’n elektrische bakfiets is trouwens wel echt even wennen. Je bent een stuk minder wendbaar dan met een normale fiets, maar gaat wel een stuk sneller. Een elektrische bakfiets is in Nederland standaard begrensd op 25 km/u en dat is meer dan genoeg. Daarnaast moet je in de bochten echt even opletten. Omdat je drie wielen hebt, ben je al gauw geneigd om te denken dat je snel door de bocht kan. Wat je echter snel vergeet is dat die 2 wielen aan de voorkant zitten. Als je dan door de bocht gaat, komt er al snel een van de voorwielen los van de grond. Doe het in het begin dus echt rustig aan met je nieuwe bakfiets (en je kinderen die erin zitten 😉 )!
Aankoop van het jaar, of totale miskoop?
En dan is natuurlijk de vraag: is het de beste aankoop van het jaar, of was het een waste of money? Nou, daar kan ik heel kort over zijn. Zeker met drie kinderen is een bakfiets écht een uitkomst. Je hoeft niet (meer) overal met de auto naartoe. De kinderen hebben de grootste lol, omdat ze naast en tegenover elkaar zitten én je kunt ze goed in de gaten houden. Daarnaast kun je, afhankelijk van de batterij, tussen de 50 en 80 km op één charge komen en ben je dus niet beperkt tot een ritje naar de supermarkt en terug. Ik kan echt niet meer zonder onze elektrische bakfiets!
De Urban Arrow is juist stabieler door zijn twee wielen. Wat misschien niet zou verwachten. Ik was ook ingesteld op een driewieler, maar na een ochtend testen toch op de tweewieler uitgekomen. Verrassend stabiel, licht, wendbaarder dan de driewielers.
Dat is inderdaad wel verrassend! Buiten dat vind ik het prijsverschil wel vrij schokkend…